Magasin
Superdekk farligedekk oppslagsbildet

Vinterdekk på sommerføre:

Dette er dyrt og farlig!

Mars 2017

Bare gode sommerdekk gir fullgod sikkerhet på sommerføre, fastslår ekspertene hos Super Dekk Service. De advarer sterkt mot å la de piggfrie vinterdekkene sitte på gjennom sommersesongen:

– Dette er både dyrt og farlig, fastslår de.

- Vi ser dessverre altfor ofte at folk faller for fristelsen til å la vinterdekkene sitte på også om sommeren – ”det er jo lov”. Ekstra ille blir jo dette når vinterdekkene attpåtil er mye slitt, og man skal ”bare kjøre ut resten” frem til høsten og kjøpe nye, understreker fagfolkene hos Super Dekk Service.

FARLIG: Våtegenskapene på et piggfritt vinterdekk er vesentlig dårligere enn i et godt sommerdekk.

År ut og år inn advarer ekspertene mot vinterdekk på sommerføre – og like sikkert gjentar det samme seg: Folk kjører inn i en årstid med høye temperaturer, og til dels mye regn, med dekk som kun er utviklet for vintertemperaturer, snø og is.

Derfor er vinterdekk farlige på sommerføre

Piggfrie vinterdekk på sommerføre er en klar sikkerhetsrisiko. Disse dekkene har et mønster som er spesielt utviklet for maksimalt grep på snø, sørpe og annet vinterføre. Samtidig har de en mye mykere gummiblanding enn sommerdekk. Resultatet er generelt dårlige kjøreegenskaper på sommerføre. Ikke minst er våtegenskapene vesentlig dårligere enn i et godt sommerdekk, og våte sommerveier er jo ikke noe ukjent fenomen i Norge!

Blir det mye vann på veien, øker selvsagt også risikoen for vannplaning merkbart med piggfrie vinterdekk i stedet for gode sommerdekk. Et piggfritt vinterdekk får vannplaning før et godt sommerdekk risikerer det samme, og denne risikoen øker jo mer slitt dekket er.

Tester har dessuten vist at bremselengden øker med opptil 60 prosent for et piggfritt vinterdekk sammenlignet med et sommerdekk. Slitte piggfrie vinterdekk er i tillegg ustabile på sommerføre, og reagerer ikke like raskt ved en plutselig unnamanøver som et godt sommerdekk.

Ulønnsomt og farlig

Foruten den rene sikkerhetsrisikoen, er det svært dårlig økonomi å kjøre med vinterdekk på sommerføre. Den mye mykere gummiblandingen gjør at dekkene slites vesentlig raskere ned, slik at man må skifte ut dekkene tidligere. Man får også høyere rullemotstand på grunn av økt friksjon. Til sammen gir dette dårlig dekkøkonomi, og en unødvendig høy ekstra kostnad.

Superdekk hankook

Super Dekk Service anbefaler bilistene å velge sommerdekk av god kvalitet, tilpasset våre kjøreforhold med den grove, nordiske asfalten og mye våte veier.

– Vårt Hankook Ventus Prime3, som ble blant de beste dekkene i Autobild sin omfattende sommerdekktest i fjor, er et glimrende eksempel på et slikt dekk. Det har meget gode egenskaper både på tørt og vått føre, kombinert med meget høy slitestyrke. Dessuten er det opptil flere hundre kroner rimeligere i pris enn andre premium dekk, opplyser Super Dekk Service.

Ekspertenes tips

Hos Super Dekk Service har man noen gode råd til bilistene med på kjøpet:

  • I tillegg til god mønsterdybde, er riktig lufttrykk svært viktig for sikkerheten. Dessuten vil dekk med rett lufttrykk rulle lettere, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp
  • Kontroller lufttrykket regelmessig hver tredje uke. Da holder dekkene lenger og slites jevnt
  • Bytt forhjul med bakhjul – og omvendt – hver 8000 kilometer
  • De beste dekkene skal alltid monteres bak, uavhengig av om bilen har drift på forhjul, bakhjul eller alle fire hjul

Kommentarer

Les også disse sakene