Magasin
Vakkert men viktig.oppslagsbildet

Lettmetallfelger og fete dekk:

Ikke gjør denne felgfeilen

Mars 2017

Med lekre felger kan du gi bilen din et estetisk løft, melder Super Dekk Service forhandlere, som bekrefter at salget av lettmetallfelger og brede lavprofildekk bare øker, slik det nå har gjort i flere år.

I dag er det bare unntaksvis du ser biler med standard stålfelger på veien. Det skal være bredt og lavt; opp i dimensjon og ned i profil. Parolen ser ut til å være ”jo fetere, jo bedre” – men mange glemmer at slike hjul kan være en farlig utfordring for kjøreegenskaper og sikkerhet dersom man ikke holder tunga rett i munnen når felg skal velges.

Vakkert men viktig.mega (7341) virgo (v3)

Riktig valgt aluminiumsfelg gir imidlertid mange fordeler også utover et vakkert utseende:

  • Aluminiumsfelger er vanligvis mer holdbare enn stålfelger
  • En felg i aluminium er som regel overflatebehandlet, og er dermed bedre beskyttet mot korrosjon fra veisalt, sjøluft mm
  • Velg en felg med et åpnere design til vinterhjul. Dette gir lettere rengjøring. Vi anbefaler ikke felger med flere farger eller spesiallakk til vinterbruk
  • Aluminiumsfelger er utformet for å gi bedre ventilasjon av bremser. Dette betyr mindre slitasje, mindre varmeutvikling i dekket og dermed mindre dekkslitasje
    Vakkert men viktig.alufelg på forhjul

Slik påvirker felgene kjøreegenskapene

At lettmetallfelger og brede lavprofildekk gir et skikkelig løft for de fleste bilers utseende, er det ikke mange som er uenige i. Dessverre tenker ikke alle over hvordan slike løsninger påvirker andre komponenter i opphengene – og dermed kjøreegenskapene.

Når man velger ekstreme dekk og ekstreme felger i forhold til det som er standard for bilen, må man for all del være klar over at dette også stiller ekstreme krav til bilens fjæring og demping. Jo hardere hjulet er, dess hardere spretter det også mot underlaget. Dette betyr at for eksempel støtdemperen får en mye tøffere jobb enn den er dimensjonert for med bilens standard hjulutrustning.

I mange tilfeller vil bilens standard støtdempere ikke være gode nok til å håndtere denne ekstra utfordringen, og da er man fort på meget farlige veier – bokstavelig talt, understreker ekspertene hos Super Dekk Service, som fastslår at valg av ”fete” hjul ofte også krever tilpasning av opphengene med strammere støtdempere som har en kraftigere virkning tilpasset mer ekstreme hjul.

– Dette må du være obs på!

I praksis betyr dette skifte til en mer sportslig støtdemper enn bilen normalt har fra fabrikk.

– Dersom bilen også senkes, skjerpes disse kravene ytterligere. Fjærene blir kortere, og bilen får lett en litt stumpete gange, noe en standard støtdemper ikke er konstruert for å takle. Derfor kreves det både nøye vurderinger og forsiktighet om man vil montere senkesett i tillegg til mer ekstreme felger og dekk. En ting er hva friske støtdempere kan klare, men de fleste vil forstå hvor dramatisk kombinasjonen av senket karosseri og mye slitte støtdempere kan bli.

Senking krever at også hjulgeometrien endres, så regningen kan fort bli høy for å få et fullgodt resultat hvis man vil ha den mest ekstreme hjulutrustningen.

– Vi vet at disse forandringene hovedsakelig er kosmetisk begrunnet, uten at folk flest er tilstrekkelig klar over risikomomentene. Man burde ofre en tanke på hvorfor bilprodusenten har konstruert bilen slik tilfellet er. Det betyr at det som kommer fra fabrikk med fabrikkens spesifikasjoner er komfortable og trafikksikre biler innenfor gitte forutsetninger – som eksempelvis dimensjonene på hjul og dekk.

Når man gjør til dels store forandringer fra dette utgangspunktet, behøver man vel ikke all verdens fantasi for å forstå at dette kan gå på sikkerheten løs.

– Når du skal velge riktig aluminiumsfelg til din bil, er det et godt sted å starte å slå opp hva instruksjonsboken sier om tillatte dekk- og felgdimensjoner. Første bud deretter er å påse at felgen kan tåle den vekten bilen er tillatt for, at det er riktig boltdiameter, og at det ferdige nye hjulet går klar av skjerm, støtdemper, bremsecaliper osv.
Det er viktig å prøvemontere medsendte bolter/muttere for hånd. Disse skal alltid brukes ved montering av aluminiumsfelger, i tillegg til eventuelle sentreringsringer. Anleggsflaten må være rengjort og styrepinner osv må fjernes.

Muttertrekker må ikke benyttes ved montering av alufelger, og mutter/bolt ettertrekkes etter 3 – 5 mil.

Vakkert men viktig.sds   20130218   032

Riktig vedlikehold av aluminiumsfelger

Super Dekk Service forhandlerne har også anbefalinger for vedlikehold av aluminiumsfelger:

– Aluminiumsfelgene bør rengjøres regelmessig. Spesielt bremsestøv kan brenne seg fast og gi misfarging hvis det sitter på for lenge. Felgene kan rengjøres med såpevann eller felgrens. Vær oppmerksom på at bilvaskeanlegg i noen tilfeller kan forårsake riper i felgene. Felger med polert kant eller chromelook er mer ømfintlige for sterke rengjøringsmidler, og felgrens må derfor ikke benyttes på våre chromelook produkter, understreker Super Dekk Service forhandlerne.

Finn din favorittfelg her

Vakkert men viktig.mega (7341) cetus (v3)

Kommentarer

Les også disse sakene